Hoe kom je gezond de vakantie door, 10 tips van Sonja!

De vakantie tijd komt er aan en voor sommige is die al begonnen. Hoe kom je gezond de vakantie door? Mijn tips en adviezen kun je in deze 10 tips lezen. Kies uit wat jou kan helpen.

De vakantie tijd komt er aan en voor sommige is die al begonnen. Hoe kom je gezond de vakantie door? Mijn tips en adviezen kun je in deze 10 tips lezen. Kies uit wat jou kan helpen.

Tip 1: Drink vooral voldoende water.
Om je spijsvertering op gang te brengen is het belangrijk om als je op staat 2 of 3 glazen water te drinken. Zelf neem ik op vakantie mijn aloë vera drank altijd mee. Deze drank is ook handig als je lange tijd moet reizen in auto of vliegtuig. Het zorgt voor een betere spijsvertering gedurende de reis. Ik spreek uit ervaring. Zeker als het heel warm is op de plek van bestemming dan is het handig om altijd drinkwater bij je te hebben.

Tip 2: Alcohol, hoe doe je dat op vakantie?
Zelf vind ik een glaasje rosé wijn lekker bij het eten. Als ik in Spanje ben dan kan ik ook heerlijk genieten van een echte Sangria bij een strand tent met uitzicht op zee. Dus ik weet hoe groot de verleiding kan zijn. Het is ook geen probleem. Geniet er lekker van. Drink je een keer alcohol, neem er dan ook een glas water bij. Je zou ook met jezelf in de vakantie kunnen afspreken dat je om de dag een paar glaasjes alcohol mag drinken. Je lichaam is ook niet gewend om iedere dag alcohol te drinken. Doe je dat wel dan krijgt je lichaam heel wat te verwerken.

Tip 3: De gewoontes van thuis
Houd je zoveel mogelijk aan de gewoontes die je thuis ook hebt. Dat betekent 3 hoofdmaaltijden per dag. Ook de eiwitrijke tussendoortjes niet vergeten. Ga je ineens iedere dag je lichaam vol stoppen met ongezonde dingen dan weet ik zeker dat je daar niet blij van gaat worden. Zelf neem ik altijd mijn ontbijt shake mee op vakantie. Heerlijk dat ben ik zo gewend en mijn lichaam ook. Wil je nu toch broodjes of croissantjes eten dan kun je op een later tijd stip ook de shake nemen. Dat kan natuurlijk alleen als je hem meeneemt.

Tip 4: Neem mee wat je zou missen.
Zoals ik al zei neem ik altijd mijn ideale Herbalife ontbijt mee op vakantie. De aloë Vera drank, de voedings smootie en de kruidendrank. Ook de supplementen gaan mee. De multivitamine voor de vrouw, en man, de visolie (Omega 3) en magnesium. Voor onderweg heb ik altijd de Herbalife eiwitreepjes bij. Mijn man vind de maaltijd repen super voor onderweg. Kies voor jezelf wat jij niet kan missen tijdens de vakantie.

Tip 5: Blijf in beweging.
Ook als je op vakantie bent kun je iedere dag minimaal 30 minuten bewegen. Je kunt wandelen, hard lopen, fietsen, golven, tennissen, zwemmen, kanoën, badmintonnen, etc. Het geeft een goed gevoel en maakt je dag compleet. Vergeet niet te genieten van de mooie natuur waar je op dat moment bent.

Tip 6: Lees een boek.
Heerlijk lezen in een roman of een triller. Even in een andere wereld zijn met jezelf. Dat is ook vakantie.

Tip 7: Eet met mate en kies bewust.
In de vakantie eten we allemaal weleens een ijsje. Heerlijk. Je kunt ook hierin keuzes maken. Neem bijvoorbeeld eens een waterijsje of in plaats van drie bollen ijs neem je één bol. Dat is net zo lekker en het gaat om het geniet moment. Je hoeft jezelf echt niet alles te ontzeggen hoor want dat houd je toch niet vol.
Ikzelf vind het altijd leuk om op vakantie naar een lokale markt te gaan. Daar heb je dan volop keuze uit vers fruit en groenten.
Het is belangrijk om je vitamines en mineralen maar ook om voldoende vezels binnen te krijgen. Dat lukt beter als je dus je ook gewoon tijdens de vakantie je fruit en groenten blijft eten.

Tip 8: Rust
Zet je telefoon eens een dag uit, of meerdere dagen. Lekker even geen sociaal media, whatsapp of mailtjes. Heerlijk lekker in alle rust ontspannen.
Daar knapt een mens van op. Vind je het lastig, je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld in de ochtend een half uur en en de avond een half uur op je telefoon kijkt.

Tip 9: All inclusive
Ga je naar een All inclusive resort of hotel. Dat is een uitdaging voor vele wat het eten betreft. De meeste buffetten hebben ook een salade bar, maak hier gebruik van. In combinatie met wat vis of kip. Lekker hoor. Een soepje vooraf kan ook prima. De mogelijk tweede ronde kun je dan iets anders kiezen wat minder gezond is maar wat je wel heel lekker vind. Heb je echt nog behoefte aan een toetje kies dan een mini portie. De eerste paar happen zijn vaak het lekkerste. Fruit is ook een prima optie om te nemen. Over eet
je niet want daar krijg je later spijt van. Belangrijk om goed te kauwen op je eten. Geniet van het gezelschap. Ook heel belangrijk. Je hebt alle tijd want het is tenslotte vakantie.

Tip 10: Bereid je voor, gezond onderweg.
Als je van te voren weet dat je lang onderweg bent zorg dan dat je zelf verantwoorde voeding bij je hebt. In een koeltas kun je fruit, een boterham, eiwitreepje, een shake, bakje rauw kost of een salade meenemen. In de tankstations, luchthavens en treinstations zijn de verleidingen groot met allerlei lekkernijen meestal
ongezond. Laat ze liever staan, ze zijn ook nog eens peper duur.
Ga natuurlijk vooral lekker genieten van je welverdiende vakantie. Even niets hoeven, even geen wekker. Gezellig samen zijn, met gezin, partner, familie, vrienden. Of je nu thuis bent of in Nederland of in het buitenland, maak vooral mooie herinneringen van de bijzondere zomer van 2020.

Een hele fijne vakantie!
Laat me weten in een reactie of jij het moeilijk of juist makkelijk vindt om gezonde keuzes te maken in de vakantie.